1397/09/22 دکتر حمیدرضا احمدی
عضو هیأت علمی دانشگاه مراغه و عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی پل ایران
مهندس سید مجید محسنی
مهندسان مشاور
ظرفیت 100 نفر زمان برگزاری: صبح پنجشنبه 97/9/22
پلها از شروع مراحل شهرنشینی به عنوان گلوگاه های ارتباطی مهم مد نظر بوده اند و هنوز از جایگاه مهم تمدن بشری برخوردارند و سوای اهمیت نظامی و غیر نظامی آنها، به عنوان نشانه ای از کارهای بزرگ مهندسی به شمار می آیند. به طور کلی از نظر فرم سازه ای، پلهای ساخته شده را می توان به سه دسته مجزا تقسیم کرد. نوع تیر با دال که در گذشته با استفاده از تنه درخت یا تنه سنگها ساخته می شد. نوع قوسی که با استفاده از لاشه سنگها و در نهایت نوع معلق که با استفاده از طنابهای تهیه شده از الیاف گیاهی ساخته می شد. پلهای مدرن امروزی، در واقع از نظر سازه ای از سه فرم فوق تبعیت می کند، هرچند که از نظر مصالح به کار رفته، نسبت به گذشته پیشرفتهای چشمگیری به دست آمده است. پیشتر به علت فقدان دانش مهندسی کافی پلها صرفا تحت بارهای شغلی، تحلیل و طراحی می شدند. علاوه بر آن مصالح مورد استفاده که غالبا مصالح فشاری بودند سازه پل را محدود به سازه هایی با عملکرد قوسی می نمودند.
با پیشرفت دانش فنی، انسان قادر به تهیه مصالح مقاوم گردید و همزمان روشها و ابزار تحلیل رفتار سازه نیز بهبود یافت. بدین ترتیب امکان ایجاد پلهایی با هندسه و مصالح متفاوت بوجود آمد و احداث پلهای بیشتر و قرار گرفتن آنها در برابر بارهای بهره برداری و بارهای محیطی، منجر به شناخت بهتر از بارهای اعمالی بر پل شد و مدهای تخریب آن در برابر هریک از این سرچشمه های نیرو بدست آمد.
انواع مصالح سازه ای و انواع سیستمهای سازه ای در کنار یکدیگر جهت مقابله با بارهایی با منشأهای مختلف به کار برده شدند تا صنعت پلسازی در دهه های چهل و پنجاه میلادی به اوج شکوفایی خود رسید. با گسترش علوم دینامیک سازه ها و نیز توسعه رایانهها به مهندسی عمران و همچنین مخاطرات ناشی از زلزله بر پلها موجب گردید که مهندسین مباحث مرتبط با زلزله را در طراحی ها لحاظ کنند. متأسفانه تاچندی قبل، میزان اهمیت موضوع چندان روشن نمی نمود و به همین لحاظ در بسیاری از کشورها، ضوابط مهم و خاصی را برای پلها در نظر نمی گرفتند.
خرابی پلها در مدهای مختلف و بروز اشکالات رفتاری سازههایی از این دست در هنگام اعمال نیروی زلزله، به محققان و مهندسان کمک کرد تا اطلاعات کافی را در ارتباط با رفتار لرزه ای پلها و راهکارهای لازم جهت بهبود آن بدست آورند. بدین ترتیب نخستین آیین نامه های بارگذاری و طراحی پلها جهت مقاومت در برابر زلزله به وجود آمد. پس از محاسبه و اجرای پلهای متعدد به کمک این آیین نامه ها، مشاهده گردید که هنوز ضعفهای عملکردی در ارتباط با هریک از این سازه ها وجود دارد. از این رو، آیین نامه ها اصلاح شده و یا با انجام تحقیقات بیشتر در دست بررسی می باشند. به منظور بررسی عملکردی لرزه ای پلهای ساخته شده و شناخت و تعیین نقاط ضعف آنها به هنگام وقوع زلزله، مباحث بهسازی سازه ها برای اصلاح رفتار پلها مطرح گردید و هم اکنون تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. در این کارگاه کلیاتی در خصوص ارزیابی لرزهای پلها و آسیبهایی که بیشتر در زلزلههای پیشین برای پلها روی داده است، پرداخته می شود. سپس رفتار و عملکرد لرزهای پلها در زلزله چهارم آذرماه 97 مورد بازبینی قرار میگیرد.
شرکت برای عموم رایگان می باشد، جهت ثبت نام رایگان به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://sduc8.daneshpajoohan.ac.ir/users/signup.php?utype=1
درصورت درخواست صدور گواهینامه هزینه دریافت می گردد. جهت ثبت نام برای دریافت گواهینامه به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://uaself.com/page/Certification
بازگشت